Wednesday 27 January 2010

zaman silam

saya masih ingat,
dulu-dulu waktu sekolah rendah, saya sangat jelous dengan ahli Syabab. sebab saya rasa aktiviti mereka best. pergi berkhemah la. berkawad la. bljr cara2 nak hidupkan api la. sy rasa aktiviti mereka sgt adventurous dan sgt best.
tp saya ahli Fatayat..kalau Fatayat, kitorang belajar masak, belajar nasyid, belajar menjahit..erm..okay, hehe snanye saya suke je..tp sy sukakan aktiviti-aktiviti outdoor jugeee..

waktu tu, saya tak faham lagi maksud Syabab ngan Fatayat tu. hehe.
tp bila dah faham, saya rasa Fatayat tu lagi hebat :D (walaupun aktiviti mereka agak keperempuanan..mungkin utk disesuaikan buat para Banat..hehe) sebab sebenarnya, Fatayat tu daripada perkataan Fityah yang bermaksud pemuda. mungkin Syabab dan Fatayat kedua-duanya bermaksud pemuda..tp Fatayat lebih muda drp Syabab..kiranya para pemuda dlm 10 hingga 12 tahun gitu..

maka, skrg saya rasa lebih istimewa termasuk dalam ahli Fatayat..walaupun dalam usia mereka yang masih muda belia namun himmah mereka sangat tinggi..sgt menakjubkan bukan..kenapa? sbb mereka lah Fityah al-Kahfi. para
pemuda yang sanggup meninggalkan segalanya untuk mempertahankan Iman mereka. dan disebutkan Allah dalam ayat 13, surah al-Kahfi:

"Kami ceritakan kepada kamu Muhammad kisah mereka dengan sebenarnya
. Sesungguhnya mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka."


hebat..sangat hebat..mampukah saya, anda, kita jadi seperti mereka? errmm......
(hurmm..fikir blk..maybe saya da terlebih age limit nak jadi Fityah ;p )
jom berusehe!

p/s: kenapa entry ni ditulis? sbb skrg saya rs mcm agak kurang bersemangat utk ke clinical tomorrow. curi sket semangat pemuda Kahfi.. baiklah. teh susu terlebih manis sila work your magic and keep me awake.

No comments:

Post a Comment